نوشته شده توسط : آس چارتر

مفهوم چراغ برات

در کلمه چراغ برات، چراغ به معنی روشنایی است به این مفهوم که روشنایی راه را بهانسان نشان می دهد تا در گناه و چاله های دنیا نیفیتم و فریب نخوریم و راه درست را در روشنایی بهتر تشخیص بدهیم، برات نیز به معنی طلب امرزش کردن و صدقه و خیرات برای در گذشتگان و رهايی و آزادی از دوزخ و خلاصی از بار گناهان رفتگان می باشد. سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم این ماه ایام‌البیض نام دارد، و شب پانزدهم که بزرگترین شب می باشد به لیله ‌الصک و لیله ‌البرات معروف است، حتی به گفته بیشتر منابع دینی این شب راشب قدر نیز نامیده اند که در این شب تقدیر و آینده افرادی که در آن سال بمیرند و چه آینده ای تا سال بعد خواهند داشت رقم می خورد. بیشتر مردم خراسان نیز که به این شب اعتقاد دارند که سرنوشتشان رقم می خورد در شب پانزدهم نیمه شعبان به پشت بام خانه خود می روند و اگر شب مهتابی باشد در مهتاب می ایستند  و به سایه خود نگاه می کنند، و سرنوشت خود و اقوام خود را پیش بینی می کنند، و به دعا کردن و طلب مغفرت و آمرزش می کنند.

رسوم های مختلف در چراغ برات

همتنطور که در بالا گفته شد، در شهر های مختلفی از ایران مراسم چراغ برات انجام می شود. و بنا به فرهنگ و آئین های مختلف هر منطقه به شکلی متفاوتی این مراسمات برگزار می شود. در مناطق کردنشین ایران این مراسم نام های دیگر همچون: عید برات، شب برات، روز برات دارد که با آداب و رسوم متفاوتی انجام می‌ شود. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما ارزان لحظه آخری در شهر مشهد می باشد.

 

خیرات در چراغ برات

در مراسمات چراغ برات در مناطق مختلف مردم برای رفتن به سر قبور در گذشتگان خود خیرات و خوراکی های مختلفی را با خود برای پذیرایی می برند که می نوان به خیراتی همچون: پخت انواع نان‌های سنتی مانند روغن جوشی، چلبکی، کماچ، آش رشته، شله زرد، شیرینی، خرما، میوه، سوپ، ساچ و حلوا و یا غذاهای بسته بندی شده را در بین مردم بر سر قبور می کنند، عده ای از مردم اعتقاد دارند که پخت بیشتری از خوراکی ها باید قبل از غروب انجام شود.

 





:: بازدید از این مطلب : 16
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : شنبه 30 تير 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: